GARNIER / L'ORÉAL NORGE AS

PERSONVERNERKLÆRING

 

For å gjøre verden til et vakrere sted, er det L'Oréals ambisjon å være en eksemplarisk samfunnsansvarlig bedrift. Vi verdsetter ærlighet og tydelighet og forplikter oss til å bygge sterke og varige forhold til våre forbrukere basert på tillit og gjensidig nytte. En del av denne forpliktelsen innebærer å beskytte og respektere privatlivet ditt og dine valg. Respekt for privatlivet ditt er viktig for oss. Det er derfor vi presenterer "Vårt Personvernløfte" og vår fullstendige Personvernerklæring nedenfor.

 

VÅRT PERSONVERNLØFTE

  1. Vi respekterer privatlivet ditt og dine valg
  2. Vi sikrer at personvern og sikkerhet er bakt inn i alt vi gjør.
  3. Vi sender deg ikke markedsføring med mindre du har bedt om det. Du kan forandre mening når som helst.
  4. Vi vil aldri tilby eller selge opplysningene dine til andre.
  5. Vi er forpliktet til å beskytte og holde opplysningene dine sikre. Dette innebærer at vi bare arbeider med betrodde samarbeidspartnere.
  6. Vi er forpliktet til å være åpne om hvordan vi bruker opplysningene dine.
  7. Vi bruker ikke opplysningene dine på måter vi ikke har fortalt deg om.
  8. Vi respekterer rettighetene dine, og forsøker alltid å etterkomme dine forespørsler så langt det er mulig, i samsvar med vårt eget rettslige og operasjonelle ansvar.

 

For ytterligere informasjon om vår personvernspraksis, angir vi nedenfor hvilke personopplysninger vi kan motta direkte fra deg eller gjennom din samhandling med oss, hvordan vi kan bruke dem, hvem vi kan dele dem med, hvordan vi beskytter og lagrer dem sikkert, og dine rettigheter vedrørende dine personopplysninger. Selvsagt vil ikke alle situasjoner være relevante for deg. Denne Personvernerklæringen gir deg en oversikt over alle mulige situasjoner hvor vi kan samhandle.

Jo mer du samhandler med oss og jo mer du forteller oss om deg, jo mer tilpassede tjenester kan vi tilby.

Når du deler personopplysninger med oss, eller når vi samler inn personopplysninger om deg, behandler vi dem i samsvar med denne erklæringen. Vennligst les denne informasjonen og vår Spørsmål-og-Svar-side (hvis noen) nøye. Dersom du har spørsmål om eller er bekymret for personopplysningene dine, vennligst.


HVA VIL DU FINNE I DENNE PERSONVERNERKLÆRINGEN?

Hvem er vi?

Hva er personopplysninger?

Hvilke opplysninger samler vi inn fra deg og hvordan bruker vi dem?

Hvordan samler vi inn eller mottar vi opplysningene dine?

Automatiserte individuelle beslutninger

Profilering

Hvem har tilgang til dine personopplysninger?

Hvor lagrer vi dine personopplysninger?

Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?

Er personopplysningene mine sikre?

Lenker til tredjepartsnettsteder og innlogging fra sosiale medier

Sosiale medier og brukergenerert innhold

Dine rettigheter og valg

Kontaktinformasjon


HVEM VI ER

[ALTERNATIVER
Alternativ 1/ der personvernerklæringen er begrenset til et merke] Merket er en del av L'Oréal Norge AS’s merkeportefølje. L'Oréal  Norge AS er ansvarlig for de personopplysningene du deler med oss. Når vi bruker "L'Oréal", "oss", "vår" eller "vi", er det dette selskapet vi refererer til. L'Oréal er behandlingsansvarlig i henhold til gjeldende personvernlovgivning.
L'Oréal  Norge AS
Org.nr. 954 790 088
Postboks 404
1327 Lysaker

NORDIC DATA PROTECTION OFFICER / PERSONVERNOMBUD

L’Oréal Danmark A/S
Havneholmen 25
1561 København V
Denmark
E-mail: nordicdpo@loreal.com


HVA ER PERSONOPPLYSNINGER?

"Personopplysninger" betyr opplysninger eller deler av opplysninger som kan identifisere deg, enten direkte (for eksempel navnet ditt) eller indirekte (for eksempel gjennom pseudonymiserte data som et unikt identifikasjonsnummer). Dette betyr at personopplysninger inkluderer ting som epost- og postadresse/telefonnummer, brukernavn, profilbilder, personlige preferanser og handlevaner, brukergenerert innhold, bankinformasjon informasjon om dine egenskaper. Det kan også inkludere unike numeriske identifikatorer som datamaskinens IP-adresse eller MAC-adressen til mobilenheten, samt informasjonskapsler.


HVILKE OPPLYSNINGER SAMLER VI INN OM DEG OG HVORDAN BRUKER VI DEM?

For L'Oréal står du, forbrukeren, i fokus. Vi elsker å høre fra deg, bli kjent med deg og levere produkter som du liker. Og, vi vet at mange elsker å kommunisere med oss. Derfor er det mange måter du kan dele personopplysninger med oss på, og vi kan samle dem inn.

Hvordan samler vi inn eller mottar vi dine opplysninger?

Vi kan samle inn eller motta opplysninger fra deg via våre nettsteder, skjemaer, apper, enheter, L'Oréals produkt- eller merkevaresider på sosiale medier, eller på annen måte. Noen ganger gir du oss informasjonen direkte (for eksempel når du oppretter en konto, når du kontakter oss, når du kjøper noe fra nettstedene våre/appene eller butikkene/skjønnhetssalongen), noen ganger samler vi dem inn (for eksempel ved å bruke informasjonskapsler for å forstå hvordan du bruker nettstedene/appene våre) eller vi mottar opplysningene dine fra andre tredjeparter, inkludert andre L'Oréal konsernselskap.

Når vi samler inn opplysningene dine, markerer vi de obligatoriske feltene med stjerner når slike opplysninger er nødvendige for at vi skal kunne:

  • Oppfylle avtalen vi har med deg (f.eks. å levere produktene du har kjøpt på våre nettsteder/apper);
  • Levere den tjenesten du har bedt om (f.eks. å sende deg et nyhetsbrev); eller
  • Overholde rettslige krav (f.eks. fakturering).

Dersom du ikke taster inn de stjernemarkerte opplysningene, kan dette påvirke vår mulighet til å levere produktene og tjenestene.

I oversikten nedenfor lister vi ytterligere detaljer, og forklarer:

  1. Under hvilke samhandlinger kan personopplysninger oppgis eller samles inn? Denne kolonnen forklarer hvilken aktivitet eller situasjon du er involvert i når vi bruker eller samler inn opplysningene dine. For eksempel, om du kjøper noe, abonnerer på et nyhetsbrev, eller surfer på et nettsted/app.
  2. Hvilke personopplysninger kan vi motta direkte fra deg eller som følge av din samhandling med oss? Denne kolonnen forklarer hvilke typer personopplysninger vi kan samle inn om deg, avhengig av situasjonen.
  3. Hvordan og hvorfor vi kan bruke dem? Denne kolonnen forklarer hva vi kan gjøre med personopplysningene dine, og formålene med å samle dem inn.
  4. Hva er det rettslige grunnlaget for å bruke personopplysningene dine? Denne kolonnen beskriver grunnlaget for at vi kan bruke dine personopplysninger.
    Avhengig av hva formålet med personopplysningene er, kan det rettslige grunnlaget for dine personopplysninger være:
    • Ditt samtykke;
    • Vår berettigede interesse, som kan være:
      • Forbedring av våre produkter og tjenester: mer spesifikt, å hjelpe oss å bedre forstå dine behov og forventninger og derigjennom forbedre våre tjenester, nettsteder / apper / enheter, produkter og merkevarer til fordel for våre forbrukere.
      • Svindelforebygging: å sørge for at betalingen er fullstendig og ikke gjenstand for svindel og underslag;
      • Sikring av våre verktøy: å holde verktøy som brukes av deg (våre nettsteder/apper/enheter) trygge og sikre og å sørge for at de fungerer som de skal, og at de forbedres kontinuerlig.
    • Oppfyllelse av en avtale: nærmere bestemt, å utføre tjenestene du ber om fra oss.
    • Rettslig grunnlag når en behandling er lovpålagt.

Informasjonsoversikt over din samhandling med oss og konsekvensene for opplysningene dine

Under hvilke samhandlinger kan opplysningene dine oppgis eller samles inn?

Hvilke personopplysninger kan vi motta direkte fra deg eller som følge av din samhandling med oss?

Hvordan og hvorfor kan vi bruke personopplysningene?

Hva er det rettslige grunnlaget for å bruke personopplysningene dine?

Kontoopprettelse og -administrasjon

Informasjon samlet inn når en konto opprettes på L'Oréals nettsteder/apper, gjennom innlogging fra sosiale medier eller i en butikk.

Avhengig av din samhandling med oss, kan opplysningene inkludere:

  • For- og etternavn;
  • Kjønn;
  • Epost-adresse;
  • Adresse;
  • Telefonnummer;
  • Bilde;
  • Fødselsdato eller aldersgruppe;
  • ID, brukernavn og passord;
  • Personlig beskrivelse eller preferanser;
  • Ordredetaljer;
  • Profil på sosiale medier (hvis du benytter innlogging fra sosiale medier eller deler denne personopplysningen med oss).

 

For:

  • Å administrere bestillingene dine;
  • Å administrere eventuelle konkurranser, kampanjer, spørreundersøkelser eller spill du velger å delta i;
  • Å besvare spørsmålene dine og ellers samhandle med deg;
  • Å tilby deg et lojalitetsprogram;
  • Å gjøre det mulig for deg å endre preferansene dine;

 

Oppfyllelse av en avtale

Å levere den tjenesten du ba om (f.eks. opprette en konto, delta i en spørreundersøkelse, eller kjøpe et produkt).

  • Å sende deg markedsføring (når du har bedt oss om det) som kan være tilpasset til din "profil" (f.eks. basert på de personopplysningene vi har om deg og dine preferanser);

 

Samtykke

Å sende deg direkte markedsføring.

  • Å tilby personlige tjenester basert på dine skjønnhetsbehov;
  • Å overvåke og forbedre nettstedene/appene våre;
  • Å utføre analyser og samle inn statistikk
  • Å sikre nettstedene/appene våre og beskytte deg og oss mot svindel og underslag;

 

Berettiget interesse

Å sikre at nettstedene/appene våre er sikre, beskytte dem mot svindel og underslag og hjelpe oss å bedre forstå dine behov og forventninger og derigjennom forbedre tjenestene, produktene og merkevarene våre.

Nyhetsbreve og markedsføringskommunikasjon via abonnement

Avhengig av din samhandling med oss, kan opplysningene inkludere:

  • Epost-adresse;
  • For- og etternavn;
  • Personlig beskrivelse eller preferanser; 
  • Profil på sosiale medier (når du benytter innlogging fra sosiale medier eller deler denne personopplysningen med oss).

For:

  • Å sende deg markedsføring (når du har bedt om det) tilpasset til din "profil", basert på opplysningene vi har om deg og dine preferanser (inkludert hvor favorittbutikken din ligger);

 

Samtykke

Å sende deg direkte markedsføring. Samtykket kan alltid trekkes tilbake.

  • Å utføre analyser eller samle inn statistikk;
 

Berettiget interesse

Å tilpasse vår markedsføring, evaluere effektiviteten, og sørge for at din opplevelse er så relevant som mulig; å hjelpe oss å bedre forstå dine behov og forventninger og derigjennom forbedre tjenestene, produktene og merkevarene våre.

  • Å opprettholde en oppdatert liste over personer som ikke ønsker å bli kontaktet;
 

Rettslig forpliktelse

Å ha opplysningene dine på en «Fritaksliste» over personer som ikke lenger ønsker at vi skal sende dem direkte markedsføring

Kjøp og ordreadministrasjon

Opplysninger samlet inn under kjøpsprosessen på L'Oréals nettsteder/apper/sider på sosiale medier eller i butikk

Avhengig av din samhandling med oss, kan opplysningene inkludere:

  • For- og etternavn;
  • Epost-adresse;
  • Adresse (leverings- og faktura-);
  • Telefonnummer;
  • Personlig beskrivelse eller preferanser;
  • Profil på sosiale medier (hvis du benytter innlogging fra sosiale medier eller deler denne personopplysningen med oss);
  • Transaksjonsinformasjon, inkludert kjøpte produkter og hvor butikken ligger;
  • Betalingsinformasjon;
  • Kjøpshistorikk

 

For

  • Å kontakte deg for å gjøre ferdig bestillingen du har lagret i handlevognen eller når du har lagt varer i handlevognen uten å gjennomføre utsjekkingsprosessen;
  • Å informere deg når et produkt du ønsket å kjøpe er tilgjengelig;
  • Å behandle og følge opp bestillingen din, inkludert å levere produktet til den adressen du oppga;
  • Å administrere betalingen av bestillingen din. Merk at betalingsinformasjon (kredittkortnummer / Paypal-informasjon / bankkontodetaljer) blir ikke samlet inn av oss direkte, men av leverandøren av betalingstjenesten;
  • Å administrere all kontakt du har med oss angående bestillingen din;

 

Oppfyllelse av en avtale:

Å levere den tjenesten du har bedt om (kjøp).

  • Å sikre transaksjonene mot svindel og underslag. Merk, vi bruker en løsning fra en tredjepartsleverandør for å påvise svindel og sørge for at betalingen fullføres og er foretatt av deg eller noen som du har godkjent;
  • Å berike profilen din hvis du bruker kontoopplysningene dine når du legger inn en bestilling;
  • Å måle tilfredshet;
  • Å administrere eventuelle tvister i forbindelse med et kjøp;
  • Statistiske formål

 

Berettiget interesse

Å beskytte deg og oss fra svikaktige transaksjoner og for å sikre at betalingen er fullstendig og ikke gjenstand for svindel og underslag.

Internettsurfing

Opplysninger samlet inn av informasjonskapsler og lignende teknologi ("Informasjonskapsler"*) som en del av din surfing på L'Oréals nettsteder/apper og/eller tredjeparts nettsteder/apper.

For informasjon om spesifikke Informasjonskapsler på et gitt nettsted/app, vennligst se Informasjonskapselsoversikten.

* Informasjonskapsler er små tekstfiler som lagres på din enhet (datamaskin, nettbrett eller mobiltelefon) når du er på internett, også når du besøker L'Oréal-konsernets nettsteder.

Avhengig av din samhandling med oss, kan opplysningene inkludere:

  • Opplysninger om din bruk av våre nettsteder/apper:
  • Hvilke nettsted du kom fra;
  • Innloggingsdetaljer;
  • Sider du har besøkt;
  • Videoer du har sett på;
  • Annonser du har klikket på;
  • Produkter du lette etter;
  • Din lokasjon;
  • Hvor lenge besøket ditt varte;
  • Produkter du valgte å legge i kurven din.

 

Teknisk informasjon:

  • IP-adresse;
  • Nettleserinformasjon;
  • Enhetsinformasjon.

 

En unik identifikator tildelt hver besøkende og utløpsdatoen for slik identifikator.

Vi benytter Informasjonskapsler, når det er relevant, sammen med andre personopplysninger du allerede har delt med oss (slik som tidligere kjøp, eller om du har abonnert på epost-nyhetsbrevet vårt) eller for følgende formål

  • Å sørge for at nettstedene/appene våre fungerer som de skal:
    • Riktig visning av innholdet;
    • Opprettelse av en kurv og at innholdet blir husket;
    • Opprettelse av innloggingen din og at den blir husket;
    • Personliggjøring av brukergrensesnitt, slik som språk;
    • Parametere knyttet til enheten din, som skjermoppløsning, osv.;
    • Forbedring av nettstedene/appene våre, for eksempel ved å teste nye ideer.

 

 

  • Å sørge for å sikre og trygge nettstedet/appen og beskytte deg mot svindel eller misbruk av våre nettsteder eller tjenester, for eksempel ved å gjennomføre feilsøking.

 

  • Å føre statistikk:
    • For å unngå at besøkende blir registrert to ganger;
    • For å vite hvordan brukerne reagerer på annonsekampanjene våre;
    • For å forbedre tilbudene våre;
    • For å få vite hvordan du oppdaget nettstedene/appene våre

Berettiget interesse:

Å sikre at vi gir deg nettsteder/apper, annonsering og informasjon som fungerer som de skal og som blir kontinuerlig forbedret gjennom Informasjonskapsler som (i) er vesentlige for at nettstedene/appene våre skal fungere; (ii) brukes for å holde nettstedene/appene trygge og sikre.

  • Å levere adferdsbasert nettannonsering:
    • For å vise deg nettbaserte annonser for produkter som kan være av interesse for deg basert på din tidligere adferd;
    • For å vise deg annonser og innhold på plattformer for sosiale medier.
  • Å tilpasse våre tjenester til deg:
    • For å sende deg anbefalinger, markedsføring eller innhold basert på din profil eller interesser;
    • For å vise våre nettsteder/apper på en måte som er tilpasset deg, som å huske handlevognen eller innloggingen din, språket ditt, Informasjonskapsler som tilpasser brukergrensesnittet (f.eks.  parametere knyttet til din enhet, inkludert skjermoppløsning, skrifttypepreferanse, osv.)

 

 

 

  • Å tillate deling av vårtinnhold på sosiale medier (delingsknapper som er ment å vise nettstedet).

Samtykket kan alltid trekkes tilbake.

Kampanjer

Opplysninger samlet inn under spill, konkurranser, kampanjetilbud, vareprøveforespørsler, spørreundersøkelser.

Avhengig av din samhandling med oss, kan opplysningene inkludere:

  • For- og etternavn;
  • Epost-adresse;
  • Telefonnummer;
  • Fødselsdato;
  • Kjønn;
  • Adresse;
  • Personlig beskrivelse eller preferanser;
  • Profil på sosiale medier (når du benytter innlogging fra sosial medier eller deler denne personopplysningen med oss);
  • Andre personopplysninger du har delt med oss (f.eks. via din "Min konto"-side, ved å kontakte oss, eller ved å legge ut eget innhold som bilder eller en anmeldelse, eller et spørsmål via chattefunksjonen tilgjengelig på noen nettsteder/apper, eller ved å delta i en konkurranse, et spill eller en undersøkelse).

 

  • Å fullføre oppgaver du har bedt oss om å utføre, for eksempel å administrere din deltakelse i konkurranser, spill og spørreundersøkelser, inkludert det å imøtekomme dine tilbakemeldinger og forslag;

Oppfyllelse av en avtale

Å levere den tjenesten du har bedt om.

  • Statistiske formål.

 

Berettiget interesse

Å hjelpe oss å bedre forstå dine behov og forventninger og derigjennom forbedre tjenestene, produktene og merkevarene våre.

  • Å sende deg markedsføring (når du har bedt oss om det)
 

Samtykke

Å sende deg direkte markedsføring.

Samtykket kan alltid trekkes tilbake.

Brukergenerert innhold

Opplysninger som er samlet inn da du lastet opp innhold på en av våre plattformer på sosiale medier eller samtykket i at vi gjenbrukte innhold du la ut på plattformer for sosiale medier.

Avhengig av din samhandling med oss, kan opplysningene inkludere:

  • For- og etternavn eller alias;
  • Epost-adresse;
  • Bilde;
  • Personlig beskrivelse eller preferanser;
  • Profil på sosiale medier (når du benytter innlogging fra sosiale medier eller deler denne personopplysningen med oss);
  • Andre opplysninger om deg du har delt med oss (f.eks. via "Min konto"-siden, ved å kontakte oss, eller ved å laste opp ditt eget innhold, slik som bilder eller en anmeldelse, eller ved å stille et spørsmål via chattefunksjonen tilgjengelig på noen nettsteder/apper).

 

 

  • I samsvar med de spesifikke vilkårene du har akseptert:
    • Legge ut anmeldelsen din eller innholdet ditt;

    • Markedsføre våre produkter.

  •  

    Samtykke

    Å gjenbruke innhold du har lagt ut på nettet. Samtykket kan alltid trekkes tilbake.

    • Statistiske formål.

    Berettiget interesse

    Å hjelpe oss å bedre forstå dine behov og interesser og derigjennom forbedre tjenestene, produktene og merkene våre.

    Bruk av apper og enheter

    Opplysninger samlet inn basert på din bruk av våre apper og/eller enheter.

    Avhengig av din samhandling med oss, kan opplysningene inkludere:

    • For- og etternavn;
    • Epost-adresse;
    • Sted;
    • Fødselsdato;
    • Personlig beskrivelse eller preferanser;
    • Bilde;
    • Velværedata, som hudtone, hud-/hårtype
    • GEO-lokasjon.

     

    For

    • Å levere tjenesten du ba om (f. eks., virtuell-test av produktene våre, kjøpe produktene våre via appen eller på relaterte e-handelsnettsteder, råd og vink om soleksponering, din, hårrutinen din);
    • Å analysere velværedataene dine og anbefale passende produkter (inkludert individuelt tilpassede produkter) og anbefalinger for rutiner;
    • Å gi deg produkt- & rutineanbefalinger;

     

    Oppfyllelse av en avtale

    Å levere tjenestene du har bedt om (inkludert, om nødvendig, forsknings- og innovasjonsavdelingens analyse av den nødvendige algoritmene for å tilby tjenesten)

    • Forskning og utvikling av L’Oréal-konsernets forskere;
    • Å overvåke og forbedre våre apper og enheter;
    • Statistiske formål.

     

    Berettiget interesse

    Å alltid forbedre produktene og tjenestene våre i samsvar med dine behov og forventninger og for forsknings- og utviklingsformål.

    Henvendelser

    Opplysninger samlet inn når du stiller spørsmål (f.eks. gjennom vår kundeservice) i forbindelse med våre merker, våre produkter og deres bruk.

    Avhengig av din samhandling med oss, kan opplysningene inkludere:

    • For- og etternavn;
    • Telefonnummer;
    • Epost-adresse;
    • Andre personopplysninger du har delt med oss i forbindelse med din forespørsel (som kan inkludere velvære- og helseopplysninger).

     

  • Å besvare dine forespørsler;
    Når det er nødvendig, koble deg til de relevante tjenestene
  •  

    Samtykke

    Å behandle forespørselen din.
    Samtykket kan alltid trekkes tilbake.

    • Statistiske formål.

    Berettiget interesse

    Å hjelpe oss å bedre forstå våre kunders behov og forventninger og derigjennom forbedre tjenestene, produktene og merkevarene våre.

  • Cosmetovigilance
    • Å overvåke og forhindre uønskede hendelser forbundet med bruken av våre produkter;

    • Å utføre undersøkelser  knyttet til sikker bruk av våre produkter;

    • Å utføre og følge opp på innføringen av korrigerende tiltak der det er nødvendig

     

    Automatiserte beslutninger

    For å sikre transaksjonene som går via våre nettsteder/apper/enheter mot svindel og underslag benytter vi tredjepartsleverandørens løsning(er). Metoden for å oppdage svindel er blant annet basert på enkle sammenligninger, assosiasjoner, klynger, prediksjon og påvisning av anomalier ved bruk av kunstig intelligens, datafusjonsteknikker og andre datautvinningsteknikker.

    Denne prosessen kan være fullstendig automatisert eller den kan innebære menneskelig innblanding der en person tar den endelige beslutningen. Uansett, tar vi alle rimelige forholdsregler og sørger for beskyttelse for å begrense tilgangen til dine opplysninger.

    Som et resultat av automatisert svindelpåvisning, kan du (i) oppleve forsinkelse i behandlingen av bestillingen/ forespørselen din mens transaksjonen blir gjennomgått av oss; og (ii) ha begrenset tilgang til eller være utelukket fra en tjeneste dersom en risiko for svindel er identifisert. Du har rett til å få tilgang til informasjonen som vi baserer beslutningen på. Vennligst se avsnittet om "Dine rettigheter og valg" nedenfor.

    Profilering

    Når vi sender eller viser personlig tilpasset informasjon eller innhold, kan vi benytte enkelte teknikker som er kvalifisert som "profilering" (dvs. en hvilken som helst form for automatisert behandling av personopplysninger som består av å bruke disse opplysningene for å vurdere enkelte personlige forhold knyttet til en fysisk person, spesielt for å analysere eller forutsi den fysiske personens preferanser, interesser, økonomiske situasjon, adferd, lokalitet, helse, pålitelighet eller bevegelser). Dette betyr at vi kan samle inn personopplysninger om deg i de ulike scenariene nevnt i tabellen ovenfor. Vi sentraliserer disse opplysningene og analyserer dem for å evaluere og forutsi dine personlige preferanser og/eller interesser.

    Basert på vår analyse, sender eller viser vi informasjon og/eller innhold tilpasset dine interesser/behov.

    Under visse omstendigheter har du rett til å motsette deg bruken av dine opplysninger til "profilering". Vennligst se "Dine rettigheter og valg"-avsnittet nedenfor.

    Hvem kan få tilgang til dine Personopplysninger?

    Vi kan dele dine personopplysninger i L'Oréal-konsernet for å overholde våre rettslige forpliktelser, for å hindre svindel og/eller for å sikre våre verktøy, for å forbedre våre produkter og tjenester, eller etter å ha mottatt ditt samtykke til å gjøre det.

    Avhengig av formålene personopplysningene ble samlet inn for, og kun i den grad det er nødvendig kan L'Oréal-konsernselskap over hele verden få tilgang til dine personopplysninger, når det mulig i pseudonymisert form (direkte identifikasjon er ikke mulig), og når det er nødvendig for å levere tjenestene du har bedt om.

    Vi kan også dele personopplysningene dine i pseudonymisert form (direkte identifikasjon er ikke mulig) med forskerne i L'Oréals Forskings- & Utviklingsteam, inkludert de som er lokalisert utenfor ditt land, for forsknings- og utviklingsformål.

    Når det er tillatt, kan vi også dele enkelte av dine personopplysninger, inkludert de som er samlet inn via Informasjonskapsler, med merkene våre for å samkjøre og oppdatere personopplysningene du deler med oss, for å føre statistikk basert på dine egenskaper og for å tilpasse vår kommunikasjon.

    Vennligst besøk L'Oréal-konsernets nettsteder for ytterligere informasjon om L'Oréal-konsernet, våre merker og våre lokasjoner.

    Vi kan dele dine personopplysninger med tredjeparter og selskaper i L'Oréal-konsernet for markedsføringsformål.

    Vi vil kun dele dine personopplysninger med tredjeparter for direkte markedsføringsformål med ditt samtykke. I den sammenhengen blir personopplysningene dine behandlet av slik tredjepart, som fungerer som behandlingsansvarlig, og deres vilkår og personvernserklæring gjelder. Du bør gjennomgå dokumentasjonen nøye før du samtykker i å oppgi dine personopplysninger til en tredjepart.

    Dine personopplysninger kan også behandles på våre vegne av betrodde tredjepartsleverandører.

    Vi stoler på betrodde tredjeparter for å utføre en rekke forretningsaktiviteter på våre vegne. Vi gir dem kun den informasjonen de trenger for å utføre tjenesten, og vi krever at de ikke bruker dine personopplysninger til andre formål. Vi gjør alltid vårt beste for å sikre at alle tredjeparter vi jobber med, holder personopplysningene dine sikre. For eksempel, kan vi overlate tjenester som krever behandling av dine personopplysninger til:

    • Tredjeparter som bistår og hjelper oss med å levere digitale og e-handelstjenester, for eksempel sosial lytting, butikk-lokaliserer, lojalitetsprogrammer, identitetsadministrasjon, rangeringer og anmeldelser, kunderelasjonshåndtering (CRM), nettanalyser og søkemotor, brukergenererte innholdskureringsverktøy;
    • Annonserings-, markedsførings-, digitale- og sosiale mediebyråer, som hjelper oss med å levere annonser, markedsføring og kampanjer, for å analysere effektiviteten, og for å administrere din kontakt og spørsmål;
    • Tredjeparter som skal levere et produkt til deg, f.eks. posten/leveringstjenester;
    • Tredjeparter som bistår og hjelper oss med å tilby IT-tjenester, som plattformleverandører, hosting-tjenester, vedlikehold og support av våre databaser, samt programvare og applikasjoner, som kan inneholde opplysninger om deg (slike tjenester kan noen ganger innebære tilgang til dine personopplysninger for å utføre de nødvendige oppgavene);
    • Betalingstjenesteleverandører og kredittopplysningsbyråer med det formål å kunne kredittvurdere deg og verifisere dine opplysninger når dette er et vilkår for å kunne inngå en avtale med deg;
    • Tredjeparter som hjelper oss med kundevedlikehold og cosmetovigilance (overvåking av uønskede hendelser ved bruk av kosmetikk).

    Vi kan også oppgi dine personopplysninger til tredjeparter:

    • Dersom vi selger virksomheter eller eiendeler, kan vi oppgi dine personopplysninger til den potensielle kjøperen. Dersom L'Oréal eller en del av dets eiendeler blir ervervet av en tredjepart, er personopplysninger om kundene som er knyttet til disse eiendelene en del av det som overføres. I så fall vil kjøperen, som den nye behandlingsansvarlige, overta behandlingen av dine personopplysninger, og kjøperens personvernerklæring vil være bestemmende for behandlingen.
    • Dersom vi er pliktig til å oppgi eller dele dine personopplysninger for å overholde en rettslig forpliktelse, eller for å håndheve eller pålegge våre bruks-/salgsvilkår eller andre vilkår du har samtykket i; eller for å verne rettighetene, eiendommen, eller sikkerheten til L'Oréal, våre kunder eller ansatte.
    • Dersom vi har ditt samtykke til det
    • Eller dersom vi har lov til å gjøre det i henhold til lov.

    Vi kan oppgi dine personopplysninger til våre partnere

    • Dersom tjenesten du abonnerer på er utviklet av L'Oréal sammen med en partner (f.eks., en co-branded app (app med to merkevarer)). I slike tilfeller behandler L'Oréal og partneren personopplysningene hver for sine formål og personopplysningene dine behandles:
      • Av L'Oréal i samsvar med denne Personvernerklæringen
      • Av partneren som også opptrer som behandlingsansvarlig på egne vilkår og i samsvar med sin egen personvernerklæring.
    • Dersom du har samtykket i å motta markedsføring og kommersiell informasjon fra en L'Oréal-partner gjennom en dedikert opt-in (for eksempel, gjennom en app merket L'Oréal som er gjort tilgjengelig for dets partnere). I så fall behandles personopplysningene av partneren, som opptrer som behandlingsansvarlig på egne vilkår, og i samsvar med sin egen personvernerklæring.
    • Vi kan dele vores samarbeidspartneres innhold fra de sosiale nettverk. Dersom du søker etter innhold fra sosiale nettverk på våre nettsteder/apper, kan en Informasjonskapsler fra slikt sosialt nettverk lagres på din enhet. Vi ber deg om å lese informasjonskapselspolitikken til disse sosiale nettverkene for mer informasjon.

    Vi vil hverken tilby eller selge personopplysningene dine til andre.

    Hvor lagrer vi dine personopplysninger

    Opplysningene vi samler inn fra deg kan overføres til, åpnes fra, og lagres på en lokasjon utenfor det Europeiske Økonomiske Samarbeidsområdet ("EØS"). De kan også behandles av ansatte som opererer utenfor EØS, som jobber for oss eller en av våre tjenesteleverandører.

    L'Oréal overfører personopplysninger utenfor EØS kun på en sikker og lovlig måte. Ettersom noen land ikke har lover som styrer bruk og overføring av personopplysninger, tar vi nødvendige skritt for å være sikre på at tredjeparter overholder de forpliktelsene angitt i denne Personvernerklæringen. Disse skrittene kan omfatte gjennomgang av tredjeparts personverns- og sikkerhetsstandarder og/eller å inngå relevante avtaler (basert på malen vedtatt av EU-kommisjonen som er tilgjengelig her).

    For ytterligere informasjon, vennligst kontakt oss som beskrevet i "Kontaktinformasjon"-avsnittet nedenfor.

    Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger

    Vi lagrer personopplysningene dine bare til formålet vi har samlet inn personopplysningene dine for er oppnådd, eller for å overholde rettslige forpliktelser.

    For å bestemme lagringstiden for personopplysningene dine, benytter vi følgende kriterier:

    • Når du kjøper produkter og tjenester, lagrer vi personopplysningene dine så lenge vi har et kontraktsforhold;
    • Når du deltar i en kampanje, lagrer vi personopplysningene dine så lenge kampanjen varer;
    • Når du kontakter oss med en forespørsel, lagrer vi personopplysningene dine så lenge det er nødvendig for å behandle forespørselen din.
    • Når du oppretter en konto, lagrer vi personopplysningene dine til du ber oss om å slette dem eller etter en periode med inaktivitet (ingen aktiv samhandling med merker) definert i samsvar med lokale bestemmelser og veiledning;
    • Når du har samtykket til direkte markedsføring, lagrer vi personopplysningene dine til du melder deg av eller ber oss om å slette deg, eller etter en periode med inaktivitet (ingen aktiv samhandling med merkevarer) definert i samsvar med lokale bestemmelser og veiledning;
    • Når Informasjonskapsler er plassert på din computer, lagrer vi dem så lenge det er nødvendig for å oppnå formålene deres (f.eks. så lenge handlevogns-informasjonskapsler eller økt-informasjonskapsler varer) og i en periode definert i samsvar med lokale bestemmelser og veiledning.

    Vi kan lagre enkelte personopplysninger for å overholde rettslige og regulatoriske forpliktelser, samt for å administrere våre rettigheter (for eksempel hevde våre krav overfor domstolene) og for statistiske og historiske formål.

    Når vi ikke lenger har behov for å bruke personopplysningene dine, vil de bli fjernet fra våre systemer og registrert eller anonymisert slik at du ikke lenger kan identifiseres ut fra dem.

    Er personopplysningene dine sikre?

    Vi er forpliktet til å sikre personopplysningene dine, og ta alle rimelige forhåndsregler for å gjøre det. I våre kontrakter med betrodde tredjeparter som behandler dine personopplysninger, krever vi at de gjør det samme.

    Vi gjør alltid vårt beste for å beskytte personopplysningene dine, og når vi har mottatt personopplysningene dine har vi strenge rutiner og sikkerhetsfunksjoner for å hindre uautorisert tilgang. Siden overføring av informasjon via internett ikke er helt sikker, kan vi ikke garantere sikkerheten til opplysninger overført til våre nettsteder. Som sådan gjøres enhver overføring på egen risiko.

    Lenker til tredjepartsnettsteder og innlogging fra sosiale medier

    Fra tid til annen kan våre nettsteder inneholde lenker til og fra nettstedene til våre partnernettverk, annonsører og tilknyttede selskaper. Dersom du følger en lenke til noen av disse nettstedene, må du være oppmerksom på at disse nettstedene har sine egne personvernerklæringer, og at vi ikke er ansvarlige for disse erklæringene. Vennligst sjekk disse erklæringene før du oppgir personopplysninger på disse nettstedene.

    Vi kan også tilby deg muligheten til innlogging fra sosiale medier Hvis du velger å gjøre det, må du være oppmerksom på at du deler profilinformasjonen din med oss, avhengig av innstillingene dine for sosiale medier. Vennligst besøk den aktuelle plattformen for sosiale medier og gjennomgå personvernserklæringen for å forstå hvordan dine personopplysninger deles og brukes i denne sammenhengen.

    Sosiale medier og brukergenerert innhold

    Noen av våre nettsteder og apper tillater brukere å legge ut sitt eget innhold. Husk at innhold som legges ut på en av våre plattformer for sosiale medier er offentlig tilgjengelig, så du bør være forsiktig med å oppgi visse personopplysninger, f.eks. økonomisk informasjon eller adressen din. Vi er ikke ansvarlig for eventuelle handlinger utført av andre personer dersom du legger ut personopplysninger på en av våre plattformer for sosiale medier, og vi anbefaler at du ikke deler slik informasjon.


    DINE RETTIGHETER OG VALG

    L'Oréal respekter din rett til privatliv: det er viktig at du er i stand til å kontrollere dine egne personopplysninger. Du har følgende rettigheter:

    Dine rettigheter

    Hva betyr det?

    Retten til å informeres

    Du har rett til å motta tydelig, gjennomsiktig og lett forståelig informasjon om hvordan vi bruker personopplysningene dine, og dine rettigheter. Derfor gir vi deg informasjonen i denne erklæringen.

    Retten til innsyn

    Du har rett til å få innsyn i personopplysningene dine (med forbehold om visse begrensninger).

    Vi kan kreve en rimelig avgift med tanke på de administrative kostnadene forbundet med å levere informasjonen.

    Forespørsler som åpenbart er ubegrunnede, overdrevne eller repeterende vil ikke bli besvart.

    For å gjøre dette, vennligst ta kontakt ved å benytte kontaktinformasjonen nedenfor.

    Retten til korrigering

    Du har rett til å få dine personopplysninger rettet dersom de er feil eller utdaterte og/eller fullført dersom de ikke er fullstendige.

    For å gjøre dette, vennligst ta kontakt ved å benytte kontaktinformasjonen nedenfor. Dersom du har en konto, kan det være enklere å rette dine egne opplysninger via "Min Konto"-funksjonen.

    Retten til sletting/retten til å bli glemt

    I noen tilfeller kan du har rett til å få dine personopplysninger slettet. Merk at dette ikke er en absolutt rett, da vi kan ha rettslig plikt eller har berettiget grunnlag for å lagre personopplysningene dine.

    Dersom du ønsker at vi skal slette personopplysningene dine, vennligst ta kontakt ved å benytte kontaktinformasjonen nedenfor.

    Retten til å motsette seg direkte markedsføring, inkludert profilering

    Du kan når som helst avslutte abonnementet ditt eller melde deg av vår direkte markedsføring.

    Det enkleste er å klikke på "avslutt abonnement"-lenken i en epost eller annen kommunikasjon vi sender deg. Ellers kan du kontakte oss ved å benytte kontaktinformasjonen nedenfor.

    Dersom du ønsker å motsette deg profilering, vennligst ta kontakt ved å benytte kontaktinformasjonen nedenfor.

    Retten til når som helst å trekke tilbake samtykke til databehandling basert på samtykke

    Du kan trekke tilbake samtykket til behandling av dine personopplysninger når slik behandling er basert på samtykke. Det at samtykket blir trukket tilbake påvirker ikke lovligheten av behandlingen basert på samtykke før tilbaketrekkingen.

    Vi viser til tabellen i avsnittet "Hvilke opplysninger samler vi inn fra deg og hvordan bruker vi dem", spesielt kolonnen "Hva er det rettslige grunnlaget for å bruke personopplysningene dine?" for å identifisere når behandlingen er basert på samtykke.

    Dersom du ønsker å trekke ditt samtykke tilbake, vennligst ta kontakt ved å benytte kontaktinformasjonen nedenfor.

    Retten til å motsette seg behandling basert på berettigede interesser

    Du kan når som helst motsette deg behandlingen av opplysningene dine når slik behandling er basert på berettigede interesser. Vi viser til tabellen i avsnittet "Hvilke opplysninger samler vi inn om deg og hvordan bruker vi dem", spesielt kolonnen "Hva er det rettslige grunnlaget for å bruke personopplysningene dine?" for å identifisere når behandlingen er basert på berettigede interesser.

    For å gjøre dette, vennligst ta kontakt ved å benytte kontaktinformasjonen nedenfor.

    Retten til å klage til en tilsynsmyndighet

    Du har rett til å kontakte datatilsynet i ditt land for å klage på L'Oréals databeskyttelse og personvernspraksis.:

    Datatilsynet
    Postboks 8177 Dep.
    0034 Oslo

    Du er velkommen til å kontakte oss ved å benytte kontaktinformasjonen nedenfor før du sender en klage til det gjeldende Datatilsynet.

    Retten til dataportabilitet

    Du har rett til å flytte, kopiere eller overføre opplysninger fra vår database til en annen. Dette gjelder kun opplysninger som du har oppgitt, når behandlingen er basert på en avtale eller ditt samtykke, og er automatisert. Vi viser til tabellen i avsnittet "Hvilke opplysninger samler vi inn fra deg og hvordan bruker vi dem", spesielt kolonnen "Hva er det rettslige grunnlaget for å bruke personopplysningene dine?" for å identifisere når behandlingen er basert på oppfyllelsen av en avtale eller på samtykke.

    For ytterligere informasjon, vennligst ta kontakt ved å benytte kontaktinformasjonen nedenfor.

    Retten til begrensning

    Du har rett til å be om begrensning av behandlingen av personopplysningene dine. Denne rettigheten betyr at behandlingen av opplysninger dine er begrenset, slik at vi kan lagre dem, men ikke bruke eller behandle dem videre.

    Dette gjelder under begrensede omstendigheter oppfør i EUs personvernsforordning, som følger:

    • Nøyaktigheten av personopplysningene bestrides av den registrerte (dvs. deg), i en periode som gjør det mulig for dataansvarlig å bekrefte nøyaktigheten av personopplysningene;
    • Behandlingen er ulovlig og den registrerte (dvs. deg) motsetter seg sletting av personopplysningene og ber om at bruken av dem begrenses i stedet;

       

    • Dataansvarlig (dvs. L'Oréal) trenger ikke lenger personopplysningene for behandlingsformål, men de er pålagt av den registrerte for å etablere, utøve eller forvare rettslige krav.
    • Den registrerte (dvs. deg) har protestert mot behandlingen basert på dataansvarliges berettigede interesser i påvente av at bekreftelsen på om dataansvarliges berettigede interesser tilsidesetter den registrertes.
     

    Dersom du ønsker å be om begrensning, vennligst ta kontakt ved å benytte kontaktinformasjonen nedenfor.

    Retten til å deaktivere Informasjonskapsler

    Du har rett til å deaktivere Informasjonskapsler. Nettlesere har vanligvis automatisk aksept av Informasjonskapsler som standardinnstilling, men du kan enkelt justere det ved å endre innstillingene på nettleseren din.

    Mange Informasjonskapsler brukes til å forbedre brukervennligheten eller funksjonaliteten til nettsteder/apper; derfor kan det å deaktivere Informasjonskapsler hindre deg i å bruke visse deler av våre nettsteder/apper som beskrevet i den relevante Informasjonskapselsoversikten.

    Dersom du ønsker å begrense eller blokkere alle Informasjonskapsler på nettstedene/appene våre (som kan hindre deg i å bruke visse deler av nettstedet), eller andre nettsteder/apper, kan du gjøre dette gjennom nettleserinnstillingene dine. ”Hjelp”-funksjonen i nettleseren din kan veilede deg. For ytterligere informasjon, vennligst følg denne lenken:
    http://www.aboutcookies.org/.


    For å håndtere forespørselen din, kan vi kreve bevis på din identitet.


    KONTAKTINFORMASJON

    Dersom du har spørsmål eller er bekymret for hvordan vi behandler og bruker dine personopplysninger, eller ønsker å utøve noen av dine ovennevnte rettigheter, vennligst kontakt oss på:

    Consumer Care Center:

    E-mail: cc.nordic@loreal.com

    Address: L'Oréal Danmark A/S
    Garnier
    Havneholmen 25
    1561 København V
    Danmark

    Nordic Data Protection Officer / Personvernombud
    nordicdpo@loreal.com

    Klage til Datatilsynet

    Du har rett til å sende inn en klage til Datatilsynet dersom du ikke er fornøyd med hvordan vi behandler dine personopplysninger.

    Du finner Datatilsynets kontaktinformasjon på www.datatilsynet.no .

    Vi respekterer ditt privatliv og det er viktig for oss å beskytte dine personopplysninger, ta derfor kontakt med vårt personvernombud angående behandling av dine opplysninger og/eller dine rettigheter i henhold til EUs personvernsforordningen (GDPR).